keskiviikko 12. lokakuuta 2016

Vastamainos ft.Veera


Vastamainos käsitteenä

Vastamainos on mainoksia parodisoiva ilmaisumuoto, jossa johonkin mainokseen perehdyttyä lähdetään muokkaamaan sitä jonkin mainoksen sanoman pohjalta yrittäen kiinnittää katsojan huomio joihinkin ehkäpä kärjistettyihin ja dramaattisen liioiteltuihin pointteihin. Vastamainokset ovat osa kulttuurihäirintää, johon kuuluvat myös katutaide ja kaupunkitilassa tehdyt performanssit. Vastamainoksen pyrkimyksenä on kehittää ihmisten medianlukutaitoa ja kriittisyyttä mainoksia katsellessaan.

Ensimmäisen jakson maantiedon tunneilla suunnittelemamme vastamainokset päätyivät toisen jakson kuvistuntien aiheeksi, ja pääsimme kehittämään sekä toteuttamaan jo suunnittelemaamme ideaa.
Olin Veeran parina jo maantiedon tunnillakin, joten pystyimme kuvataiteessa jatkamaan itse suunnittelemaamme vastamainosta. 


Esimerkki vastamainoksen ideasta



Vastamainoksemme

Lähtiessämme suunnittelemaan mainosta saimme idean kuvasta, jossa olisi hakattu sademetsä synkällä ja vaaraa enteilevällä taivaalla, sekä tyytyväisen näköisiä ihmisiä, jotka seisoisivat kuvassa esiintyvien kantojen päällä. Kuvan ihmiset olisivat olleet eri lähtökohdista, sekä ikäluokista, ja heillä olisi ollut mukanaan puusta tehtyjä tavaroita ja muita mukavuuksia, jotta kuvan dramaattisuus olisi ollut mahdollisimman korkealuonteinen.

Edellä mainitun ideana olisi ollut se, että jokainen kuvassa esiintyvä ihminen, niin lapset kuin aikuisetkin ovat valinnoillaan ja kotimaansa sijainnistaan ja tämän globaalista päätösvaltaisuudesta riippuen voineet vaikuttaa sademetsien tai ylipäänsä metsien hakkuuseen. Heidän mukana tuomat tavarat korostaisivat sitä, miten jokapäiväisessä elämässä käyttämämme tavarat ovatkaan tärkeitä, mutta ennenkaikkea sitä, kuinka asiaa laajemmin ajateltuna metsien olemassaolo edesauttaa hiilinielujen aikaansaannoksia, ja tarjoaa lisäksi eläimille asuinympäristöjä.

Kuvistunnilla asiaa pohdiskeltuamme, päätimme kuitenkin muokata alkuperäistä suunnitelmaamme siten, että siinä näkyisi myös jokin jo olemassaoleva mainos, ja niinpä tukeuduimme IKEA;n "Kaikella on paikkansa, Ihanaa olla kotona"- mainokseen. Lisäsimme alkuperäisen suunnitelmamme rinnalle valmiin mainoksen, ja päätimme muuttaa ajattelutavan sellaiseksi, jossa vasemmanpuoleinen mainos kuvaa ihmisten ajattelumaailmaa ja elämää, ja oikeanpuolimmainen eläinten näkökulmaa hakatulla metsäalueella.
Muokkasimme IKEA-logon I KILL- tekstiksi, sekä liitimme muokatun logon metsäiseen kuvaan.

Käytimme vastamainoksen tekoon koulumme (Mac) koneilla Photoshop- kuvanmuokkausohjelmaa, joka tuotti minulle poikkeuksetta vaikeuksia. En ollut aiemmin käyttänyt mitään kuvanmuokkausohjelmaa tai Macin tietokonetta, joten jopa tietokoneen käyttö tuntui hankalalta. Kaipa siitä jotain oppi, vaikka en nyt ihan heti lähtisi kuvienmuokkaukseen ilman asiantuntevaa apua. 


Vastamainoksemme lopullisessa muodossaan



En ollut lopputulokseen kuitenkaan täysin tyytyväinen, sillä se mainos olisi ollut vielä voimakkaampi, mikäli oikeanpuolimmaiseenkin kuvaan olisi kirjoitettu viereisen mainoksen sitaatit "Ihanaa olla kotona" ja "Kaikella on paikkansa". Ne olisivat herättäneet katsojan mielenkiinnon entistä paremmin, ja saanut siten varmistettua, että vastamainoksen ydin olisi tullut ymmärretyksi.
Vaikka meistä onkin ihanaa olla kotona, ja vaikka kodeistamme löytyy kyllä kaikelle paikkansa, niin metsässä tämä ei enää toteudu samalla tavalla kuin kuvittelemme. Rajaamalla eläinten elinympäristöä kilometri kilometriltä, emme taida ajatella kaikkien parasta.Osaammeko ajatella edes meidän itsemme parasta?



                                                                                                                                                          Lähteet: https://fi.wikipedia.org/wiki/Vastamainos



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti